Backstage

”Jag fattar inte varför de skickade mig hit, jag har ju inte varit med från början. Jag vet ju inte vad de har gjort här, vad tanken är. Jag behöver ju sätta mig in i allting. Det vore bättre att skicka någon som har varit med från början”. Orden kommer från en hantverkare som just stigit innanför dörren för att slutföra en utdragen renovering i min lägenhet. ”De” betyder i detta fall hans arbetsgivare. Min första tanke är att han inte har någon koll på backstage och frontstage. Jag älskar att tillämpa Erving Goffman på vardagssituationer. Om motsvarande situation uppstått för en kypare – t ex att han eller hon plötsligt fått rycka in och ta över serveringen av desserten – så hade scenariot där kyparen inleder med att noggrant peka ut organisationens brister inför oss gäster varit rätt otänkbart. Vi förväntar oss att en sådan person ska hålla skenet uppe och sen, möjligen, – och här har vi slutat bry oss – ondgöra sig backstage, i köket. Kyparen är en del av ett lag som framträder, som Goffman uttrycker det. Det här handlar inte så mycket om att idén om kundrelationen breder ut sig (det är en annan fråga) utan mer om att det här med lagframträdanden är en fundamental del av vårt sociala liv, och om man bryter mot denna konvention blottläggs just densamma.

Det kan hända att just min hantverkare inte såg sig som en del av ett lag som måste samarbeta för att upprätthålla en viss definition av situationen (ett renoveringsarbete som löper på väl). Jag konfronterade honom inte om backstage och frontstage, försökte fokusera på en saknad duschslang istället.

Men jag har funderat en del på backstage på sistone. På många håll ser man en utveckling mot begränsade backstagemöjligheter: öppna planlösningar, kontorslandskap, restaurangkök som blir synliga för gäster, bilverkstäder som fungerar som scen. Jag undrar vilka konsekvenser de minskade backstagemöjligheterna kan få. Samtidigt har även sociala medier bidragit till att till viss del luckra upp de gamla goffmanska uppdelningarna mellan publik och lag, mellan frontstage och backstage.

PS. här är en länk till ett goffmanarkiv.

Kommentera

