Gunnar International

Gunnar International

Jag fastnar alltid med Gunnar International. Varje gång jag rensar bland mina tidskrifter och magasin händer samma sak. Eller snarare: Gunnar International har kommit att bli min städbelöning. Gunnar International är en halv meter hög tidskrift, varför den tenderar att hamna i botten av högar. Gunnar International gjordes av den danske fotografen Gunnar Larsen under åren 1980-1990 och har underrubriken ”La Revue de Luxe, la Plus Chère du Monde”. Alltså ”det dyraste lyxmagasinet i världen” (och 100 Franc måste väl ändå betraktas som ganska dyrt i sammanhanget). Det är bilderna som står i fokus, och de är enastående. Det är dock inte texterna. Men Gunnar Larsen har i intervjuer sagt att halva läsekretsen inte förstod franska. Dessutom var det avsaknaden av ett visuellt drivet magasin om mode och konst som fått honom att starta tidskriften.

Gunnar International

Den uppenbara viljan att stå ut från mängden åtföljdes lyckligtvis av ett arv. Och Gunnar Larsen kunde flytta till Paris och påbörja sina banbrytande bilder. Han reagerade mot det tidiga 70-talets romantiska fotografi och föredrog istället utåtriktade, aktiva modeller i farligare miljöer. Bilderna togs ofta i stadsmiljö och var huvudsakligen svartvita. Larsen gillade tydligen inte näsor, därför är de nästan utraderade på fotona så när som på näsborrarna. Det som slår mig mest är hur androgyna bilderna framstår idag. Framförallt de som porträtterar kvinnor. Kanske säger det något om hur konventionellt modefoto har blivit. Att det finns tydliga regler kring hur man bryter mot regler.

Det var min kära frisör Jackie Bourne som introducerade mig till Gunnar Larsens fotovärld, och som sedermera också gav mig magasinen. I femton år åkte jag tåg till Göteborg för att klippa mig hos henne (och, vill jag understryka, under den perioden hade jag kort hår). Jackie gick bort för två år sedan, nästan precis i dagarna. Jackie betraktade hår som konst. Hon älskade att prata om mode, konst, foto, och kunde mitt i klippningen springa iväg och hämta bilder från ett konstreportage. Hennes läromästare i England hade blivit adlad av drottningen. Så fort en frisör inte känner till V&A eller verkar undvika utställningar helt och hållet, blir jag besviken. Det var alltid roligt att sitta i Jackies stol. Och klippningen avslutades inte sällan med champagne.

Gunnar Larsens bilder fanns inte representerade på modefotoutställningen Fashion!Fotografiska, men en stor del av hans bilder kan ses på Danmarks fotomuseum och Kunstindustrimuseet i Köpenhamn.

PS. Vs. Magazine som lanserades i höstas försöker arbeta i Gunnar Larsens fotspår, åtminstone formatmässigt. Men inriktningen har självklart tillägget lifestyle.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

One comment

Kommentera

