Balansen mellan leda och koncentration

Jag har ägnat veckan åt transkribering av intervjuer. Egentligen hade jag tänkt lägga ut detta oerhört tidskrävande jobb på någon pigg student, men insåg att jag måste göra andra prioriteringar i min forskning. Att intervjua i ett annat land medför en del merkostnader, och jag kan inte räkna med att alla intervjupersoner kan boka möten när SAS släpper sina billigaste economybiljetter. Så här sitter jag nu, utan en pigg student, men med min iPhone och de inspelade intervjuerna. IPhonen är kanske den sämsta uppspelningsapparat jag kan tänka mig när det gäller just transkribering. Den precision med vilken man så att säga kan backa bandet (genom ta-på-skärmen) lämnar allt att önska. En motsvarighet till pedalen som medföljde den kassettbaserade förlagan hade varit välkommen.

I helgen läser jag Sigrid Combüchens bok Spill – en damroman. Min bokcirkel har möte i veckan, och jag har räknat ut att jag behöver läsa 140 sidor per dag fram till dess. Min bokcirkel har sex år på nacken. På sistone har vi ibland hemfallit till att välja böcker utifrån sidantal. Därför har vi läst det tunnaste verket av Le Clézio, Raga – att nalkas den osynliga kontinenten. Och det var därför vi valde att läsa Sara Stridsbergs Happy Sally

Bokcirkelböcker

och inte Darling River. Det var en tråkig utveckling. Men med höstens Freedom lyckades vi bryta trenden. Nu är det läsbeting som gäller dagarna före mötet.

Spill känns inte ett dugg betungande, jag vill inget annat än att läsa. En av karaktärerna, Hedda, resonerar kring ”balansen mellan leda och koncentration”. Balansen mellan dessa två driver inte bara arbetet framåt utan är också helt avgörande för dess slutförande, enligt Hedda. Medan hon talar om tillagning av ankrätter under en och en halv dag ser jag parallellen till intervjutranskribering. Även om intervjuerna per se är intressanta och många gånger underhållande, tillför själva transkriberingsprocessen inget nytt (ok, jag blir måhända påmind om vissa saker, och ser tydligare kopplingar till andra intervjuer men mestadels är det olidligt tråkigt). Samtidigt får ledan inte ta över, intervjuerna måste nedtecknas ordagrant.

Själv skulle jag vilja göra ett tillägg: fysiken. Jag måste ständigt bege mig till SATS för att kunna upprätthålla ledan och koncentrationen.

Kommentera

