På jakt efter sandaldirektören

Har ägnat de senaste dagarna åt att boka in intervjuer i Sao Paulo och Rio i anslutning till vår programvecka med Global där. När jag gjorde studien av trendanalysföretag passade jag på att fråga alla jag intervjuade vilka modestäder som, i deras ögon, är mest intressanta just nu. Sao Paulo var den stad, utöver de klassiska fyra (London, New York, Paris och Milano), som nästan samtliga intervjupersoner nämnde. Under mitt besök i Sao Paulo förra året passade jag på att göra några lokala intervjuer och jag besökte även flera av de områden som utpekas som modemässigt intressanta. Jag erkänner villigt att jag själv är imponerad.

Av någon anledning kan jag inte släppa parallellen till Tokyo. Kanske beror det på att både Japan och Brasilien har höga importtullar på utländska modevaror, varför den inhemska modescenen fått spira. Precis som i Tokyo ser man oändligt många märken som inte finns i Europa och USA. Båda länderna kännetecknas av enorma egna marknader. Givetvis finns stora skillnader: Brasilien har fortfarande väldiga klyftor mellan fattiga och rika, och det är framförallt i de södra storstadsregionerna man hittar den konsumerande medel- och överklassen; Japans infrastruktur är överlägsen Brasiliens.

Jag har bl a kontaktat Iguatemi, en av de mest populära ”shoppings” (gallerior) i Sao Paulo. Där tillbringar många ur den shoppande medel- och överklassen sina helger. I Sao Paulo finns också det berömda varuhuset Daslù, ett lyxvaruhus som närmast liknar en grandios villa med helikopterplatta. Bortser man från butiken på Rue Cambon i Paris, stod Daslù under många år på för Chanels största försäljningsvolym sett till enskild butik. Företaget Alpargatas, som bla äger Havaianas och en räcka andra skomärken, har en Sandaldirektör som jag har hört av mig till för att diskutera översättning av trender inom just sandalområdet. För övrigt tycker jag att det är en sympatisk position i en ledningsgrupp. Nu inväntar jag bekräftelser från intervjupersonerna, förhoppningsvis kommer de nu när Sao Paulo Fashion Week är över. Under tiden: varsågoda, en video från Ronaldo Fragas visning i veckan.

Kommentera

