Backspegel Sao Paulo och Rio

Har varit i Stockholm i en knapp vecka nu. Och har fått acceptera att allt annat än gummisulor fortfarande är uteslutet på våra trottoarer. Globalveckan i Brasilien rusade förbi. Vi hade föreläsningar på FGV varvat med företagsbesök. Embraer: världens tredje största flygplanstillverkare och tillika ett av Brasiliens viktigaste exportföretag; Natura: kosmetikaföretag med direktförsäljning – de har 1 miljon konsulter bara i Brasilien; Scania: har en stor lastbilsfabrik utanför Sao Paulo, den största jämte Södertäljefabriken; Brasilata: ett företag som tillverkar burkar men som, trots att det rör sig om en mogen bransch, lyckas vara extremt innovativa. En genomsnittlig anställd (eller innovator, som man väljer att kalla de anställda på Brasiliata) lämnar 182 förändringsidéer om året; TV Globo: mediaföretaget som producerar de enormt populära telenovelas, och som på primetime på vardagar har ungefär 70% av den totala tv-publiken, ibland även 100% om det är en riktigt populär telenovela. En vanlig vardagskväll ser mer än 40 miljoner människor i Brasilien på TV Globos telenovelas; samt Petrobras: enormt olje- och naturgasföretag (sett till börsvärde och omsättning Latinamerikas största företag).

Återkommande tematik i föreläsningarna har varit inflationshistoriken och det finansiella system som växt fram i ljuset av den, Corporate Social Responsibility, kultur, historia, internationell handel, marknadsföring i Brasilien, med mera.

Nu är jag tillbaka och då är det som vanligt intervjutranskribering för hela slanten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s