Vår i London

Är i London och intervjuar igen. Går omkring på Harvey Nichols och bläddrar bland Mary Katrantzou-klänningarna. Undrar om jag ser interiören från Görvälns slott. Jag tänker att det annars är skönt att interiörerna är hämtade från internationella arkitekturtidningar. Det blir som med låtar på engelska, en viss distans infinner sig med automatik. Klänningarna känns excentriska, en effekt som antagligen skulle uteblivit i en svensk medelklassversion med boliasoffor och maskroslampor.

Intervjuerna är intressanta. Men det känns hopplöst svårt att planera intervjuer när jag är så beroende av flyg och hotell, och framförallt, av upptagna personer som tenderar att ge sena svar. I korrespondensen med önskvärda intervjupersoner måste jag ofta förklara inte bara en gång utan två-tre gånger att det inte rör sig om ett studentarbete. Att jag har skrivit en avhandling för sex år sen. Att det är ett treårigt projekt. Att det är fråga om oberoende forskning. Men sen verkar de förstå, de verkar ha viss vana av – och glädjande nog även intresse av – att möta forskare, och jag slussas in i en annan fil. Just nu håller jag på och kontaktar modeproducenter i London. Jag hoppas kunna genomföra de intervjuerna i april och maj. Men innan dess gör jag en avstickare till Bombay, där modeindustrin ser radikalt annorlunda ut.

Kommentera

