La Mer

Har varit i Nice i tio dagar. Älskar försäsongsstämningen som råder nu.
Om någon bad mig skriva en lägesrapport om mitt projekt skulle jag berätta att jag fortfarande har fullt upp med att transkribera intervjuer och att söka efter nya spännande intervjupersoner. Jag skulle inte kunna dölja att jag är rätt nöjd med att ha bestämt mig för att stanna ett par extra dagar i Moskva för att göra intervjuer i samband med vår programvecka i Ryssland nu i maj. Länge trodde jag att en förutsättning var att jag övervann min rädsla för Moskvataxin (som mest tycks vara svart), men hittade sedan en lösning med chaufför. Vill så gärna att min kommande bok utöver fallstudierna i den gamla världen också inkluderar intervjuer från BRIC-länderna (och inte något hemsnickrat BIC). Idag finns en uppsjö varianter av BRIC, t ex BRICS (med Sydafrika alt. Sydkorea), BRIIC (med Indonesien) och BRIC+MIST (+Mexiko, Indonesien, Sydkorea och Turkiet). Alla nämnda länder är förstås intressanta som tillväxtmarknader, men i en bok om modeindustrin och dess relation till trender upplever jag att det finns en poäng i att hålla fast vid den klassiska BRIC-grupperingen. Dessa länder har utvecklats något olika men representerar å andra sidan olika typer av ekonomier och har stor spridning sinsemellan vad gäller demografisk utveckling, kultur, politiska system. Intervjuerna i BRIC-länderna ska framförallt ge perspektiv till den huvudstudie jag gör i London och Stockholm, och är av mer explorativ karaktär.
Med undantag för att BIC blivit BRIC skulle en lägesrapport låta likadant som i januari. Glad att slippa bjuder jag därför istället på en till bild av Medelhavet en aprilmorgon i veckan som gick.

Kommentera

