Bland franska parfymörer

Efter att ha suttit i Nice och jobbat i en vecka är jag åter tillbaka i Stockholm. Vad jag saknar mest i Nice just nu är parfymeriet Tanagra. Fråga mig inte hur men under mina tio år av regelbunda resor till Nice har jag lyckats undgå denna juvel. Jag har troligtvis med en hastig blick mot fönstret avfärdat den som en del av Fragonard/Molinard/Galimard-röran som breder ut sig över hela Nice. Men den här gången klev jag över tröskeln, inte bara en gång utan minst fem. Jag kunde förgylla skrivandet med nya doftprover för var dag. Tidigare har jag glatt mig över att en Sephoraexpedit i Nice en gång kunde berätta lite om Serge Lutens tidiga författarskap, som hade kopplingar till hans parfymer, men på Tanagra finns det betydligt mer att glädja sig åt. Många av de parfymmärken som säljs på Tanagra finns även på Barneys, Liberty och liknande varuhus med välsorterade parfymavdelningar, men också i specialbutiker i Paris, New York och London. Dessvärre tycker jag ofta att kundbemötandet lämnar en del att önska i sådana butiker. På Tanagra är det helt annorlunda. Den är nästan sinnebilden av den ”genuina” parfymbutiken: parfymerna trängs på olika testbrickor, okoordinerade displayer tävlar om ens uppmärksamhet, websidan är allt annat än insmickrande. Den trevliga personalen diskuterar parfymen i ljuset av parfymörens hela oeuvre, har oceaner av tålamod med sådana som jag och springer mellan de olika märkena för att hitta ett alternativ med starkare jasminnot om det är vad jag önskar.

Igår, när en stank av surströmming tog över Åsögatan och vi tvingades stänga dörren till kontoret, insåg jag hur mycket jag saknar min korkek.

Kommentera

