Moda Operandi

Jag har undrat hur det går för företaget Moda Operandi. Moda Operandi är ett slags nätbutik i lyxklass som lanserades i februari i samband med New Yorks modevecka, med en tagline som lyder ”Pre-order tomorrow’s fashion today”. Sajten, som kräver medlemskap (som man ansöker om – och det är inte alls säkert att ansökan beviljas), erbjuder medlemmarna access till vissa designers kollektioner i direkt anslutning till deras visningar. Medlemmarna ges då tillfälle att själva eller i samråd med Moda Operandis stylister beställa sina varor. Dels slipper man slipper vänta på att varorna finns i butik, dels kan man försäkra sig om att få de plagg man önskar – många plagg från visningarna går annars aldrig i produktion. I en accelererad modeindustri tycker jag att idén är intressant. När allting annat är omedelbart är det fascinerande att visningsveckornas struktur med inköpare bestått så länge. MO talar å sin sida ofta om den frustration som designers gett uttryck för, att så få av deras ”intressanta” plagg tilltalar inköpare. Betraktar man modeindustrin som ett kulturproduktionsfält kan MOs grepp ses som ett sätt att kringgå det ekonomiska kapitalets logik med skalfördelar och riskminimering, genom att vända sig direkt till de kapitalstarka slutkonsumenterna och deras önskan om distinktion (för att tala med Bourdieu).

I slutet av maj letade MO efter nytt riskkapital och på midsommarafton kunde man på WWD läsa att företaget fått finansiering via New Enterprise Associates som i andra rundan investerar 10 miljoner USD. NEA har kontor över hela världen och säger sig ha saknat innovation inom lyxsegmentet i modebranschen de senaste åren. Målet är att företaget ska vara lönsamt vid utgången av 2012.

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s