I vapenland

I september hade jag en programvecka med min EMBA-klassDarden, University of Virginia, och ett par dagar i Washington D.C. Temat för veckan var Strategic Management Communication, med diverse föreläsningar kring storytelling, krishantering, förhandling mm. D.C. är lobbyismens vagga och erbjuder mängder av intressanta organisationer som är fokuserade på att påverka politiker, lagstiftare, näringsliv, organisationer och medborgare. Vi avslutade vår vecka med ett studiebesök på NRA, National Rifle Association, i många undersökningar utsedd till USAs mest inflytelserika lobbyorganisation (av lagstiftare och folk on the hill). Denna organisation propagerar alltså för rätten att bära vapen. Hur galen man än tycker att denna idé är, så är organisationen en spegling (och tolkning, skulle vissa hävda) av 2nd amendment, och djupt rotad i den amerikanska kulturen.

En stund efter att NRAs Director of NRA’s Grassroots Division, Glen Caroline, presenterat NRAs arbete kring lobbying och organisationens budskap sitter vi – femtio personer – och bombarderar honom med frågor och vinklingar kring rätten att bära vapen som vi tror ska få honom att bli tagen på sängen. Men det förefaller helt omöjligt. Han är extremt slipad, kommunikationsstrategen personifierad. Han häver då och då ur sig saker som  ”The only thing that can stop a bad guy with a gun is a good guy with a gun”. Men för det mesta är det resonemang som bygger på att han hänvisar till studier och undersökningar som vi absolut inte har någon chans att kolla upp. Han kan inte nog poängtera hur meningslösa alla försök till ”vapenkontroll” är – eftersom kriminella inte följer lagen. Och precis som en slipad politiker lyckas han styra in varenda fråga till att handla om det budskap som han vill föra ut: i hans fall rätten att försvara sig, som ett medel för att minska våldsdåd. Precis som förra gången jag hade med mig en klass till NRA får Glen Caroline frågan om hur medlemsbasen ser ut. Den vet han inget om, vilket inte är särskilt trovärdigt med tanke på att föreningen tycks ha detaljerad data kring alla andra förehavanden. Men, tillägger han, kvinnor är den snabbast växande medlemsgruppen. NRAs medlemmar väljer ofta politisk kandidat utifrån just vapenfrågan, vilket organisationen tagit fasta på i Trigger-the-vote-kampanjen. Just nu är många inom NRA upprörda över att man inte kan köpa mer än en pistol per månad i Kalifornien, Maryland och Virginia. Sedan Obama kom till makten har vapenförsäljningen ökat – av rädsla för att lagstiftningen kan komma att bli hårdare.

Här är några bilder från NRAs museum och tillhörande museishop.

ammunition

pistoler

pojkrum på 50-talet

pistoltidningar i museishopen

golfbollar i museishopen

julgranskula

USB-minnen

PS. Vill bara tillägga att vi tidigare i veckan kollade in det nyligen invigda monumentet över Martin Luther King, en annan kommunikatör:

Martin Luther King

MLK citat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s