Laxen som outtömligt samtalsämne

Vid sidan av att skriva på min bok har jag den senaste tiden läst och givit feedback på 25 uppsatser om globalisering, den avslutande examinationen på Globalinriktningen inom Executive MBA. Det har varit intressant och varierande läsning på temat Globalisering och dess konsekvenser. En deltagare skrev om vikten av ökad satsning på humaniora inom ekonomiutbildningar och om kultur, design och kreativitet som vår (läs Sveriges) främsta konkurrensfördel i en globaliserad värld. Det här är ett ämne som ligger mig själv varmt om hjärtat och som jag skrivit om här bl a. Uppsatsen innehöll en så rolig passage från boken En finansmans bekännelser, av Knut Ramel, som jag vill dela med mig av här. Knut Ramel arbetade då på investmentbanken Merill Lynch som årligen anordnade en veckas flugfiske på Island dit viktiga kunder (så som t ex Hans Dahlborg, Björn Svedberg, Lennart Ribohn, Jan Belfrage, Hans Rausing och Claes Dahlbäck) med respektive bjöds. Ramel beskriver fisket:

Jag märkte förvånat att många mycket framstående ledargestalter från näringslivet valhänt, rentav nervöst, hanterade ren social konversation. Det verkade ofta som om de inte hade något alls att säga när de inte kunde tala om sitt jobb. Identiteten var fast förankrad i jobbtiteln, utanför den fumlade och famlade de påtagligt. Det blev därför mycket tal om lax, hur stora eller små de hade varit, hur svåra de var att fånga, vem som hade fått vad, vid vilken plats i floden, när den fångats, hur den fångats, vilka som smitit, hur stora de var, hur man kastat, vad guiden sagt, gjort, inte sagt, inte gjort, varför, varför inte, ämnet var outtömligt. 

Jag tycker att det är snudd på rörande, men jag skrattade högt när jag läste det. Nu för tiden hamnar jag ofta i situationer där jag försvarar ekonomyrket. Jag blir så uttråkad av alla slentrianmässiga och fega avfärdanden av alla sorters ekonomer (och just att man drar alla över samma kam, det råder trots allt väsentliga kvalitetsskillnader mellan utbildningar). Men det finns gränser för vad jag är beredd att försvara. Dit hör laxen som outtömligt samtalsämne.

Kommentera

