Pricing beauty

Pricing Beauty

Den här bloggen tycks helt ha stagnerat, men faktum är att jag skriver på min bok istället. Nu efter helgerna har jag dock också läst (men mest sånt som relaterar till mitt projekt). Idag läste jag ut Ashley Mears Pricing Beauty, som ur ett sociologiskt perspektiv undersöker modellmarknaden inom modeindustrin. Den är rolig för att författaren wallraffar som modell, och får därigenom ett oerhört rikt material, och för att den har ett kritiskt perspektiv utan att vara upprörd och kategorisk. Jag blev återigen påmind om att jag älskar sociologi.

Boken handlar egentligen om hur kulturella värden översätts till ekonomiska, varför man kan dra många paralleller till andra kulturindustrier. I grunden handlar den om osäkerhet på en marknad, oförmågan att i förväg säga vad man kommer att vilja ha. I modellbranschen vet bokarna aldrig riktigt vilken ”look” som kommer att tilltala kunderna, vilket försvåras ytterligare av ett överutbud av modeller och extremt homogena utseenden. I ljuset av osäkerheten vänder sig i detta fall bokarna, i andra kulturindustrier producenterna, till varandra och delar historier, bedömningar, skvaller, rykten och konventioner, som sen ligger till grund för beslut. Det här ger ofta effekten ”the rich get richer”, dvs de som redan har ett gått rykte får än bättre rykte. Studien tar upp samspelet mellan kommersiella och redaktionella modelljobb, där de senare förstås har mycket mer prestige men också innebär mycket större osäkerhet. Bland de redaktionella jobben ger de mest önskvärda jobben minst betalt, allt i enlighet med Bourdieus teorier om kulturproduktion som en omvänd ekonomisk värld. Men slår man igenom stort kan det symboliska kapital man samlat på sig omsättas till extrema summor ekonomiskt kapital. Det är bara det att ytterst få når den sortens framgångar. Den dolda kostnaden i att regelbundet göra kommersiella jobb är att det naggar på det symboliska kapitalet, vilket innebär att det på sikt är ett hinder för ekonomisk vinst.

Utan att gå inpå för många detaljer (behöver verkligen fortfarande skriva på min egen bok) så kan jag nämna att boken går djupare inpå just bedömningen av olika ”looks” vilket är intressant, för det handlar så mycket om att tro på smak och distinktion. Läsarna får också inblick i hur agenturer försöker fostra modellerna, hur erfarenhet paradoxalt nog värdesätts samtidigt som åldershysterin frodas. Och sen följer ett bra kapitel om etnicitet, kön och size-zeroideal (och en problematisering av varför manliga modeller tjänar mindre). Självklart skulle man kunna tänka sig en ännu hårdare kritik av hela industrin, men jag tycker att nyanserna i kritiken är många och därför gör den mer intressant än rena avfärdanden. Sen gillar jag att boken avslutas med författarens egen exit från modellvärlden: ett mejl från hennes agentur där hon informeras om att den inte längre kommer att representera henne, med subject line ”Hey Doll!!!”.

Läs en recension här eller här.

Kommentera

