Modeseminarier under MBFW Stockholm

Hann med två seminarier under modeveckan, dels ett seminarium kring riskkapital i modeindustrin arrangerat av Dagens Industri och ASFB (Association of Swedish Fashion Brands), dels Fashion Talks, ett seminarium på temat förändrade konsumentbeteenden, och om hur förändringar inom teknologi, ”livsstil” och affärsmodeller ger nya möjligheter för modekonsumtion, och också andra förväntningar på modeföretag. Även detta seminarium var arrangerat av ASFB, fast nu i samarbete med The Antonia Ax:son Johnson Foundation for Sustainable Development.

Seminariet om riskkapital var roligt därför att jag aldrig tidigare varit på ett seminarium med den inriktningen i Sverige. Bland paneldeltagarna rådde stor enighet kring att det är svårt att få pengar utifrån över huvud taget. När banker och andra organisationer som är inriktade på att stötta nya företag (t ex ALMI) endast ställer upp med blygsamma lån och stöd (som ofta kräver mycket arbete) verkar det vanligt att vända sig till nära och kära för finansiering. Intresset för att investera i företagen blir betydligt större när omsättningen ligger på ca 50-60 miljoner SEK. Panelen betonade också hur mycket av mode som faktiskt handlar om affärer: produktion, logistik, finansiering, marknadsföring, försäljning. Många mindre modeföretag har problem med kassaflödet. De nämnde designerns kritiska roll de första tio åren; han eller hon ska leverera två-fyra kollektioner om året. Investeraren blir därför märkbart beroende av just denna person.

Jag har varit på många seminarier och konferenser på temat ansvar, hållbarhet och modets roll i konsumtionssamhället. I första delen av årets seminarium på modeveckan handlade det framförallt om konsumentsidan: journalisten Sofia Hedström talade om sin bok Modemanifestet och Sofia Ulver-Sneistrup, forskare vid Lund Universitet diskuterade trender inom konsumentbeteende. Det handlade bl a om att förnya modeplagg utan att köpa nytt. 

Den andra delen av seminariet kretsade kring vad producentsidan gör. Mikael Schiller och Elin Larsson representerade Acne respektive Filippa K, och beskrev deras arbete. Det är roligt att Filippa K var så tidigt ute med sin second hand-butik. Men annars var det knappast något revolutionerande eller särskilt nytt som sades kring dessa två varumärken; de försöker förhålla sig ansvarsfullt utifrån de värden som varumärkena vilar på. Men där fanns två talare som jag var extra nyfiken på: Ian Foxall, Creative Director på Foxall studios, något slags konsultföretag i varumärkes- och innovationsfrågor med särskilt fokus på hållbarhet (eller inte, men på seminariet rörde diskussionen detta), och Burak Cakmak som varit CSR-chef på Gucci Group, PPR och Gap, och numera är konsult. Tyvärr fick de ytterst lite tid på sig på själva seminariet, men arrangörerna har sympatiskt nog kompenserat för det och gjort två intervjuer (se klipp nedan).

Någon presentatör talade om att man bör ändra sina affärsmodeller till att göra dyrare men mer ansvarsfullt mode. Och jag som ofta mår illa när jag ser de låga priserna i snabbmodebutiker är benägen att hålla med – relativpriset på mode har sjunkit markant över de senaste decennierna. Men den synen bygger helt och hållet på att man har råd med det lite dyrare. Tyvärr har inte alla det, och då är det lite övermaga att stå där och avfärda alla lågkostnadsalternativ förutom det bättre begagnade. Dessutom är det rimligt att tro att de stora kedjorna, med sina enorma volymer, ofta har en hyfsad god förhandlingsposition gentemot fabriker och underleverantörer och därigenom kan ställa krav gällande arbetsförhållanden, miljöpåverkan, mm. En möjlighet gemene svenska modeunder dessvärre inte alltid har.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s