iPad-tider

Imorgon har jag programvecka med min nya MBA-klass igen. Jag är rätt mallig över att vi numera använder iPads på MBA-utbildningen. Tidigare brukade vi kopiera upp monstruösa mängder föreläsningsanteckningar, artiklar, case mm till deltagarna. Det är ur ekonomisk synvinkel försvarbart att dela ut iPads till deltagarna. Vissa saker kan av rättighetsskäl dock inte läggas ut på programportalen. I utbildningen är den också ett utmärkt verktyg att göra snabba presentationer med. Men vi hoppas också att deltagarna vänjer sig vid att över huvud taget läsa allt mer via iPaden så att en del onödig kopiering kan reduceras även privat och i jobbet. Sen finns det så klart fortfarande problem med Apples elektronik (jag tänker på detta och detta, men kanske går vi i rätt riktning i alla fall). Men i nuläget framstår iPaden som bästa alternativet.

Om man som jag ibland blir lite trött på Handels förkärlek för det mörkblå och svarta kan man med fördel köpa ett eget fodral. ”Det blir också lättare att hitta den bland de 38 övriga”, motiverade jag mitt inköp.

Så där gick jag runt och var stolt över att vi ligger i framkant med iPad-användningen och tågade i torsdags in på Royal Academy i London för att se David Hockney-utställningen. David Hockney har gjort konst på sin iPad sen 2008. Det var helt fantastiskt att se, för verken var rejält uppförstorade och täckte väggarna i en av de större salarna. Här är ett litet klipp om utställningen där man också ser iPadkonsten lite närmare.

Kommentera

