”Jag förstår inte hur man kan köpa en väska för femton tusen när man kan köpa en likadan på Wedins”

Jag har i två meningar beskrivit mitt projekt Trender och organisering inom modefältet för en ganska ny doktorand på min sektion på Handels. Han har dessförinnan berättat att han själv ska studera, låt oss för anonymitetens skull säga, ”bra företagsledare”. Jag försöker lite diplomatiskt säga att det verkar svårt. Bra ur vems perspektiv, för vilken typ av företag, föreställningar om bra? Nåväl, kort därefter börjar han tala om väskor från Wedins. Och jag kan inte låta bli att tänka på alla forskare vid Handels som studerat leanprocesser på Toyota och Volvo och undrar hur många gånger de fått motsvarande kommentarer om att det är obegripligt att folk köper Mercedes när man kan köpa en likadan på Blocket (eller åka kollektivt).

Och i nästa stund befinner jag mig i ett sammanhang där allt handlar om att höja modets kulturella status.

Modeområdet får sig lätt törnar från alla håll. Ändå finns det något lockande i att slå ur detta imaginära underläge.

Lämna en kommentar