OS-kollektionen

Det här är Sveriges OS-kollektion år 2012.

När t o m monarkin rättfärdigas med att kungafamiljen så bra marknadsför Sverige torde man väl kunna satsa tillräckligt med stålar på att våra allra bästa idrottsmän och -kvinnor – som förresten tagit sig till världseliten på egna meriter – kunde få marknadsföra Sverige inför miljontals tittare på ett något mer värdigt och stilfullt vis. Och många länder satsar på kläderna. Men svenskarna är hänvisade till Li Ning-kollektionen där det svenska modeundret så totalt lyser med sin frånvaro och man ’jobbat med färgen turkos för att höja modegraden’.

Och alla dessa pengar som satsas på ”kreativa näringar” å ena sidan, och ”Sverigebilden” å andra sidan. Jag tror verkligen att design kan göra stor skillnad. Sverige borde satsa mer på bra design. Men så länge designsatsningarna blir isolerade öar – kring möbelmässor och modeveckor – så får de ingen riktig verkan.

När jag var i London besökte jag mitt favoritmuseum V&A. Jag har sagt det många gånger förr, men det som gör deras utställningar så otroligt bra, är att de sätter in fenomen i ett socialt sammanhang, och visar hur kultur, makt och politik har påverkat designerns utveckling eller hur fenomenet i fråga kommit till uttryck. Just nu pågår en liten utställning om Heatherwick Studio, Heatherwick Studio – Designing the Extraordinary. Jag associerade framförallt Thomas Heatherwick till den brittiska paviljongen under Expon i Shanghai 2010. Man kan så klart diskutera arkitekturens förtjänster fram och tillbaka, men ett givande inslag i den här utställningen som i övrigt innehåller massvis av modeller och prototyper, var ett antal telefonlurar som besökaren kan lyfta på. Genom luren kan man lyssna till ett antal röster som alla på något sätt har varit involverade i projektet ifråga (alla inspelningar finns här). När det gäller den håriga brittiska expopaviljongen kan man lyssna till hur det gick till när Heatherwick Studio fick uppdraget. Fyra personer får komma till tals, utöver Thomas Heatherwick, Mark Jones, tidigare chef för V&A, en UD-representant ansvarig för expon och så utställningscuratorn. Mark Jones berättar hur han i ett tidigt skede började prata med regeringsfolk och designers och försökte få dem att förstå att det vore ytterst pinsamt att inte ha en designtävling inför expon. Thomas Heatherwick beskriver briefen från den brittiska regeringen som intetsägande artig; paviljongen skulle förmedla att Storbritannien är ett bra land att semestra i, och att landet har ett intressant arv. Men briefens sista rad överraskade honom. Där stod det: ”Men när det är omröstning, se till att vara bland topp fem”. Sen pratar de vidare i luren om nationbranding och möten med designeliten på V&A.

Men det var briefen jag kom att tänka på när jag såg den svenska OS-kollektionen. Det måste vara något fel i briefen. Kan vi inte någon gång säga att ett mål är att göra något som är topp fem, sett till design?

I den gemensamma plattformen för Sverigebilden som Svenska Institutet tagit fram identifieras de fyra kärnvärdena nytänkande, öppenhet, omtänksamhet och äkthet. Återspeglar Sveriges OS-kollektion något av detta?

UPPDATERING: Hurra! Nu har Sofia Hedström skrivit om OS-kollektionen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s