Omöjligt samtal

”Inga kvinnliga designers kallas genier”. Det är ett återkommande svar jag fått när jag under mina intervjuer med designers passat på att fråga om betydelsen av kön i modebranschen. Det är framförallt kvinnor som svarar så. Att geniet är manligt kodat kommer inte som någon direkt överraskning; i filmindustrin är det regel att prata om vissa manliga regissörer som genier. Men det är intressant att kopplingen manlighet och genialitet består även i ett kulturfält med betydligt fler kvinnliga kreatörer än vad filmindustrin kan stoltsera med.

Det är det manliga geniet jag tänker på när jag besöker utställningen Schiaparelli & Prada: Impossible Conversations på The Met i New York. Titeln är tagen från ett tema i Vanity Fair på 30-talet då ”omöjliga intervjuer” fabricerades mellan exempelvis Josef Stalin och Elsa Schiaparelli. Till utställningen har Baz Luhrmann regisserat ett samtal mellan Elsa Schiaparelli (spelad av Judy Davis) och Miuccia Prada (i egen hög person). De sitter vid varsin ände av ett långt bord. Eftersom samtalet verkligen är omöjligt, så är Elsa Schiaparellis repliker hämtade från hennes självbiografi Shocking Life, från 1954. Upplägget gör att Miuccia Prada snarast reagerar på de samtalsämnen som Elsa Schiaparelli tar upp, än initierar egna. Men det är så klart också en spegling av historien, Prada har förhållit sig till Schiaparelli, inte tvärtom. Samtalet är uppstyckat och projiceras i fonden av montrarna i den ganska småskaliga utställningen. Den är indelad i två övergripande teman: Chic och kroppen som bärare av olika narrativ. Det förstnämnda inbegriper Hard Chic (som refererar till herrkläder, militäruniformer, industrimaterial), Ugly Chic (som hänvisar till material, mönster och färger i till synes disharmoniska kombinationer) och Naïf Chic (som tar fasta på det söta i barnkläder och överför det till vuxendito). När det gäller till den klädda kroppens uttrycksmöjligheter har curatorerna fokuserat på The Exotic Body, The Classical Body, och The Surreal Body. Dessutom finns en del som tar fasta på de två modeskaparnas olika fokus på kroppen, Waist Up/Waist Down: Pradas koncentration på nederdelen av kroppen och Schiparellis besatthet av överdelen. Man kan läsa mer om kläderna här.

Harold Koda och Andrew Bolton, curatorer från The Costume Institute (som också låg bakom bl a Poiret- och Alexander McQueenutställningarna) har haft en feministisk agenda med utställningen, det står helt klart. Och det är välkommet.

Jag har funderat på varför jag blev så upplyft av den här utställningen. Visst, kläderna är fantastiska på alla sätt och vis och utställningen kastar ljus på paralleller och spänningar mellan dessa modeskapare. Den är intressant. Men vad som är den stora behållningen är deras omöjliga samtal. Jag är helt enkelt så svältfödd på att se två kvinnliga kreatörer prata på det här viset kring konst, design och mode. Även om konversationen som sagt är något styltig ibland, så är deras samspel likt det som sociologen Gerd Lindgren brukar kalla homosocialitet: ”en genom konkurrens uppdriven bekräftelsespiral”. I den rådande könsordningen är det vanligt att män orienterar sig mot andra män (de är mao homosociala) medan kvinnor, som en konsekvens av maktordningen, vanligen orienterar sig mot män (och därmed uppvisar heterosocialt beteende). Men i den här settingen förhåller sig Schiaparelli och Prada bara till varandra, de är homosociala. Deras diskussioner om skapande – Schiaparelli vill se mode som konst medan Prada avfärdar sådana anspråk och istället omfamnar modets tillgänglighet – är både bekräftande och konkurrerande. Positionerna är typiska för samtal om skillnaden mellan konst och design, men påminnelsen om att två genier av kvinnligt kön så sällan diskuterar skapande offentligt är viktig. Även om själva genibegreppet känns ganska förlegat.

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s