Svenskt mode enligt britterna

I sommar har jag varit i London i tre vändor för att slutföra mina intervjuer med brittiska designers. Egentligen helt utan avsikt har jag och mina intervjupersoner ofta kommit in på skillnader mellan brittiskt och svenskt mode. Det ord som förekommit mest i beskrivningarna av svenskt mode i mina intervjuer är ”laid-back”.

Laid-back. Tillbakalutat. Det ordet får mig att tänka på Australien. Eller andra länder med mycket sol och strandliv. Rent generellt talar mina intervjupersoner om svenskt mode i positiva ordalag. Vissa framhåller Sverige som det intressantaste modelandet i Skandinavien. Andra kan inte separera Sverige från resten av Skandinavien och nämner Day Birger och Acne i samma andetag. Men många beskriver den svenska som en distinkt estetik, då och då talar de om de rena skärningarna, det minimalistiska och de neutrala färgerna. ”Paletten är för grå för oss”, säger en inköpare på ett stort varuhus. Men det överlägset mest förekommande ordet i beskrivningarna är laid-back. Ibland med förstärkningen ”and relaxed”.

Jag förstår inte ivern att som svensk försöka beskriva svensk stil. Svenskt mode som begrepp är däremot intressant därför att det inbegriper alla de som skapar mode i den värld vi delar, även om vi relaterar till olika sidor av vår kultur och vårt samhälle, beroende på våra erfarenheter, positioner och sammanhang. Mode är en viktig kulturyttring genom vilken vi förhåller oss till vår samtid. Kanske är de kulturella näringarna viktiga för Sverige som exportnation, åtminstone i framtiden. Det är hursomhelst en god idé att skapa så bra förutsättningar som möjligt att verka inom mode här. Men istället för att vi filar på stilbeskrivningar tycker jag att det vore roligt med undersökningar kring andra marknaders uppfattningar om svenskt mode. För dessa föreställningar kan vara begränsande för svenska modeföretag. Och först mot bakgrund av dessa uppfattningar kan det möjligen vara lönt att tänka på hur vi formulerar oss kring svenskt mode, så att vi skapar mer handlingsutrymme för svenska modeskapare/modeföretag av alla sorter.

Kommentera

