The Travels of the Pashmina Scarf in the Global Economy

Det finns en bok som heter Travels of a T-shirt in a Global Economy, av Pietra Rivoli, som är något så ovanligt som lätt och ledigt skriven bok av en nationalekonom. Hon utgår från en t-shirt (med papegojtryck) och undersöker varför den producerats på just det viset och på just de platserna.

Nu skulle jag vilja se boken: The Travels of the Pashmina Scarf in the Global Economy. Jag tänker mig en etnologisk studie. När jag har rest har jag ofta funderat över hur det gick till när pashminasjalen blev en universalsouvenir. I alla städer, i alla världsdelar. På flygplan, på flygplatser och på gatan. Till skillnad från t ex solglasögon, som också säljs över hela världen, så har trots allt pashminasjalen en tydlig hemvist, i Himalaya. Det var från början en souvenir därifrån.

Pashminasjalar på Femte Avenyn

Men pashminasjalen är den märkeslösa globala souveniren. På sätt och vis den perfekta souveniren; lätt, liten och gångbar till mycket. Men å andra sidan är det ju inte någon souvenir över huvud taget. Den säger ingenting om New York, Sao Paulo eller Zurich.

Jag skulle vilja läsa historien om pashminasjalen, hur den erövrade världen. Var det några entreprenörer i Himalaya som såg möjligheten? Hur nådde den ut? Produceras de på annat håll idag? Officiellt sägs den största kvantiteten produceras i Gobiöknen i Mongoliet. Antagligen är det en jobbig historia. Jag ser framför mig dåliga arbetsförhållanden, miljöförstörande processer och fartyg i Neapels och Odessas hamnar. De låga priserna kombinerat med att det inte finns några varumärken som tar ansvar. Hur klarade producenterna av att hantera den eventuella dipp i efterfrågan som kom när nittiotalet var över?  Det är inte en produkt som syns i modepress. Å andra sidan var pashminasjalen en evergreen redan innan modebranschen började använda det begreppet på de produkter de väljer att ha kvar över säsongerna, de som aldrig reas.

En av mina intervjupersoner med ett förflutet på Vogue sa att de på redaktionen hade ett stående skämt om just pashminasjalen. Sjalen var über-cool i en minut, en gång i tiden, men nästa minut var den totalt ute och har varit det sen dess. Den säljs på flygplan och varsomhelst. Men egentligen tyckte de alla att det var en briljant produkt. En underbar sjal som passade till allt och kom i alla tänkbara färger. Trots det gjorde de på redaktionen kräktecknet, sjalen hade blivit en sådan massmarknadsvara.

Utsikterna att få forskningspengar för en studie om pashminasjalen ter sig minimala. Men det vore roligt att läsa den.

Kommentera

