Svenskt Näringsliv & näthatet

Jag ser olika vdar i slips och kostym, en efter en slå sig ned på en ensam pall i ett mörkt rum, och med stark och klar röst läsa högt ur mejl som förtäljer om hatet som riktats mot deras företag. Det är svårt att förstå hur Svenskt Näringsliv tänker när organisationen ansluter sig till debatten om näthat och börjar tala om hatet mot juridiska personer. Det kastar, som Fredrik Strage skriver, ett löjets skimmer över Svenskt Näringsliv.

Men den här önskan om att kontrollera vad som sägs om företaget är i sig mycket mer intressant än själva utspelet. Det är ett tecken i tiden. Alla pr-byråer som vill lägga sig i vad som skrivs. Alla anställda som är rädda för att uttala sig ”fel” (något jag själv märker som forskare).

Det handlar egentligen om företag som inte hängt med sin tid. De kan inte längre kontrollera sin omvärld. De måste se till sina kunders, anställdas, leverantörers och ägares intressen och de kan inte bortse från de värderingar som råder i de samhällen där de verkar och den ekologiska och sociala påverkan de som företag har. Det räcker inte med kommunikation. De måste ha affärsidéer som är hållbara på alla plan.

Det roliga är att vi har en så otroligt bra kurs i MBAn som leds av Lin Lerpold och som lär deltagarna just det här. Den heter CSV, Creating Shared Value. Och jag här himla stolt över det.

Och förresten, till skillnad från Fredrik Strage gillar jag Arlanda Express, för jag vet att de arbetar hårt med mångfald.

(Min bok är nästan klar nu, jag ska börja skriva här igen.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s