Trendmakarna

Namnlöst-2”Modeindustrin, människorna som styr industrin eller är verksamma i den, är inte medveten om att modesystemet har kollapsat”, säger trendanalytikern David Wolfe i min bok Trendmakarna. ”Det är som att de fortfarande åker häst och vagn medan resten av världen befinner sig i ett jetplan.”

Om ett par veckor är min bok Trendmakarna äntligen ute. Jag har arbetat med den i över tre år, inom ramen för ett forskningsprojekt. Det är en tolkande, akademisk bok som vänder sig till en bred publik. Frågan som boken kretsar kring är: vilken betydelse har trender i modeindustrin idag? Under 1900-talet hade trender en organiserande roll, med trenders hjälp har industrin kunnat koordinera sin produktion – och konsumtion. Trender har väglett konsumenterna i vad de ”bör” efterfråga. Idag ser vi å ena sidan en trendbyråbransch som expanderar över hela världen, å andra sidan hör vi allt fler röster som påstår att trender har spelat ut sin roll. Den individuella stilen är här.

Jag har intervjuat människor från olika yrkeskategorier inom modevärlden: trendanalytiker, stylister, redaktörer, inköpare, designer och vdar, finansanalytiker som bevakar modeföretag. Alla påverkar trenders roll på modefältet. Intervjuerna har ägt rum i Stockholm, New York, Paris, London, Tokyo, Hongkong och i BRIC-länderna.

Jag ville skriva en bok om mode som inte stannar vid frågan ’Är mode bra eller dåligt?’ utan som studerar ett fenomen, trender, i en modeindustri präglad av både kultur och ekonomi. Med fenomenet trender skär jag ett snitt genom modeindustrin. I förlängningen handlar boken om modefältets ställning idag.

Modeindustrin omsätter 9000 miljarder kronor och det överlägset största börsbolaget i Sverige är en del av den. Modeindustrin breder ut sig globalt men också till andra industrier, det pågår en modefiering av konsumtionsindustrin. En trendanalytiker i boken talar entusiastiskt om trendpresentationer hos Barilla; dammodets siluetter påverkar pastaformerna. Trots modets utbredning finns förvånansvärt lite kunskap kring hur denna industri är organiserad, hur växelverkan mellan kultur och ekonomi ser ut.

JennyLantzfoto2013De kommande veckorna ska jag skriva om några av de olika ingångarna till boken här. Utan att avslöja för mycket.

3 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s