”Tio år sammanfattade i en cocktailklänning som ser ut att komma från Alien”

”För att vara en industri som handlar med ’det nya’, och som närapå över en natt avfärdar ’det nya’ med nästa nya sak, så skulle du bli förvånad om du tittade i backspegeln och såg hur långsamma förändringarna faktiskt är. Det beror på att vi som tillhör modeindustrin tenderar att titta på den med försto­ringsglas och överdriva minimala utvecklingar i modet. Men för vem som helst utanför modeindustrin skulle dessa saker pas­sera över huvudet. Trots den otroliga uppvisning i fyrverkerier och kreativitet vi har haft så kan man lätt summera de senaste tio årens mode som en futuristisk, välskulpterad kort klänning med digitalt tryck. Och till det farliga skor. Det skulle kunna vara en Peter Pilotto-klänning, en Balenciagaklänning, en Alexander McQueen-klänning, men hallå?! Det rör sig om tio år samman­fattade i en cocktailklänning som ser ut att komma från Alien

Så säger Inacio Ribeiro, ena halvan i den brittiska designerduon Clements Ribeiro, när jag intervjuar honom apropå trenders betydelse i modefältet. Andra talar om hur snabbt det går. Flödet av nyheter är i det närmaste oöverblickbart. Strukturen med förkollektioner, huvudkollektioner, visningar, trunkshows mm upplevs av många designer som oerhört pressande.

I min bok visar jag på hur trender kommit att bli något som ger legitimitet (även om nu vissa undviker att benämna dem just som ”trender”). Man kan ana en frikoppling mellan trendetiketteringen och de faktiska förändringarna som sker i modebilden. Det bottnar bland annat i en ny typ av sortimentsstruktur med en stor del basplagg eller sk evergreens som inte behöver reas ut, och i att modet blivit mer efterfrågedrivet i och med kapitalmarknadens inverkan. Det har också att göra med internet.

Internet har gett upphov till ett aldrig sinande behov av nyheter. Man släpper kollektioner oftare, och mindre kollektioner såsom ”sjalkollektioner” och ”denimkollektioner” kan lanseras för att möta nyhetsbehovet. Att trender fått mer av en legitimerande roll, blir också påtagligt när man blickar åt BRIC-länderna och konsumtionsindustrin. Men om det får man läsa i boken som alltså finns att köpa här.

I söndags medverkade jag i Godmorgon världen apropå boken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5496060

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s