Om trender och kön

”Män ser alltid lite löjliga ut i en trend, eller hur?”

”Män är i allmänhet inte så intresserade av att få till det rätt, de är mer bekymrade över att inte få till det fel. Så de är mycket mer konservativa.”

Citaten ovan kommer från min intervju med Grazias Style Director respektive chefredaktör.

Det är ett känt faktum att trender är mer ombytliga – kortare och mer varierade – inom dammodet än herrmodet. Jag var nyfiken på hur designer och smakskapare (återigen alltså personer med en legitimerande roll på modefältet, så som trendbyråer, stylister, journalister, kritiker, vissa inköpare, akademiker) förklarar det faktum att de inte anstränger sig för att göra trenderna på herrmodesidan kortare och mer varierade. I ljuset av att trender, under senare delen av 1900-talet, varit en organiserande kraft i modeindustrin kan man fråga sig varför modeföretag inte drivit på trenderna inom herrmodet, gjort dem mer ombytliga så att plaggen blev ute och därmed berett väg för ”det nya”. Ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv kan det tyckas rimligt. Frågan var neutralt ställd; jag önskar mig inte nödvändigtvis snabbare trender, men fenomenet är intressant därför att det avslöjar en massa om relationen mellan mode, kapitalism och kön.

Svaren rör sig mest kring hur män och kvinnor ”är” och blottar många föreställningar om kvinnors och mäns förhållningssätt till trender när det gäller mode. De flesta ser männen som opåverkbara i sin relation till trender. I boken resonerar jag kring hur man kan tolka detta som att kapitalismen tar hänsyn till könsordningen, alternativt, som ännu ett uttryck för att patriarkatet inte är ekonomiskt rationellt.

Att trender fått låg status kan som jag skrev i ett tidigare inlägg, förstås utifrån att trender går emot idén om det fria valet, kopplas till kommersialism och är associerat till kvinnlighet. I vår tid omhuldas ofta den beständiga stilen, som ofta förknippas med herrmodet.

Men min studie visar på en dubbelhet hos trender inom dammodet, trender konstrueras som å ena sidan styrande, å andra sidan frigörande. Många intervjupersoner vittnar om att trender ger vägledning åt konsumenter som bara vill vara rätt. Talet om personlig stil skapar enligt många mer osäkerhet bland konsumenter. Men att trender är så ombytliga på damsidan ger också en frihet, nya modeuttryck presenteras i ett ständigt flöde. Det är omöjligt (och knappast önskvärt) att hoppa på alla, men dagens digra flöde av trender skapar en acceptans för stilexperiment och utveckling. Med tanke på den sociala kraft som ligger i mode innebär dammodets mer varierade modeuttryck att kvinnor också erbjuds fler sätt att förändra sin position. Att trender kan vara viktiga för att i förlängningen stärka en individs agens, position och handlingsutrymme, är något som flera återkommer till, inte minst i intervjuerna i BRIC-länderna.

Långt mer djupgående resonemang kring detta återfinns alltså i Trendmakarna. Se också tidigare inlägg om boken nedan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s