Bulgakov-merch

I helgen var jag i Kiev. Staden var mer inbjudande än jag hade föreställt mig. En av höjdpunkterna var besöket på Mikhail Bulgakov-museet. Där kunde man inte gå in hursomhelst utan man måste ledsagas av en guide som bara talade ryska och vars ansats saknade varje tillstymmelse till interaktivitet. Detta innebar att jag gissade mig till det mesta medan min kompis förstod något mer. Varför varenda rum och detalj – förutom fotografier och en del texter – var vitmålade försökte vi få klarhet i (jag har inte läst Det vita gardet och funderade på om t ex den vita armén har något med saken att göra). Det som fascinerade mest var att själva utställningen var en blandning av det strikt biografiska och Bulgakovs fiktiva värld (med optiska effekter här och där), alltså i linje med hans böcker. Först när jag kom hem och började googla lite mer seriöst på museet hittade jag något av en förklaring här. Det är alltså ett ”teatermuseum” som för ihop Turbinfamiljens öde med Bulgakovs. Och alla vitmålade objekt är icke-original, och tilltaget syftar till att lyfta fram originalen.

Här är den merch som fanns att köpa:

Bulgakovmerch

 

Till sist något om Trendmakarna: I helgen var jag för övrigt intervjuad i SvD och min bok är också omskriven här i Arbetaren.

Kommentera

