Apropå intervjuer

Många studenter hör av sig till mig, både studenter från Handels och från andra lärosäten. Ofta vill de bolla en idé till en uppsats, ha mina synpunkter på någonting eller intervjua mig. Det förstnämnda är inte så tidskrävande, men jag har funderat en del kring studenters intervjuer. I och med att jag har begränsat med tid och att jag som forskare valt det format som bäst lämpar sig för att förmedla analyser och teorier, bokformen, har jag börjat sålla bort de studenter som inte läst min bok (om det nu är mode de vill intervjua mig kring). Eller, snarare, bett dem återkomma. Det kan låta självupptaget, men det är slöseri med allas vår tid om jag ska sitta och föreläsa under intervjun. Alla resonemang får mer utrymme i boken än de någonsin kommer att få under en kaffekantad intervju. Ibland tror jag att vissa studenter inte heller själva har klart för sig vad de vill ha ut av en intervju med en forskare. För när man skriver en uppsats i samhällsvetenskap är empirin hämtad från fältet, t ex genom intervjuer med personer i en organisation, konsumenter, medborgare, bagare, eller hur man nu väljer att skära i materialet, men teorier lånar man in från böcker. Det är därför bokformen lämpar sig så väl när det gäller teoriramen. Självklart kan forskare ibland ingå i det empiriska materialet, t ex om man gör en studie av det akademiska fältet eller av experter.

I fredags blev jag intervjuad av två studenter från Textilhögskolan i Borås. Redan i deras mejl stod det klart att de läst och deras frågor vittnade om det. Därför blev intervjun också givande för alla och det ska bli roligt att följa deras uppsats.

 

 

Kommentera

