Trendmakarna


Namnlöst-2
Trendmakarna: Bakom kulisserna på den globala modeindustrin utkom 2013 på Bokförlaget Atlas. Parasto Backman har gjort omslaget.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

Under 2000-talet har trendbyråbranschen formligen exploderat: en bransch vars uppgift är att producera trender – i allt snabbare takt. Jakten på det nya intensifieras ständigt. Samtidigt hävdar andra att trenderna är döda. Allt är tillåtet.

Jenny Lantz undersöker betydelsen av trender i den globala modeindustrin. Hon har träffat trendanalytiker, designer, journalister, stylister och inköpare, besökt London, New York, Hongkong och BRIC-länderna. Trendmakarna visar hur mode och kapitalism, kultur och ekonomi, samverkar. Trender får modevärldens hjul att rulla, men de skänker också legitimitet åt en industri med växtvärk i ett estetiserat konsumtionssamhälle.

 

Boken bygger på forskningsprojektet Trender och organisering som finansierades av Vetenskapsrådet under perioden 2010-2013.

Några pressklipp:

TV-intervju En bok en författare, UR

Inslag i Godmorgon, världen

Artikel i SvD

Artikel i Bon

Recension i Arbetaren

Recension i Feministiskt Perspektiv

Under strecket i SvD

Recension i Piteåtidningen

Recension i Sydsvenskan

Artikel i Passion for Business

Artikel i ETC

Medverkan i Morgonpasset

Artikel i Sydsvenskan

Radiointervju i Radiokorrespondenterna

Mina blogginlägg om boken finns under kategorin Trendmakarna till höger.

8 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s